eduDivers - kenniscentrum voor onderwijs en seksuele diversiteit

E-ZINE 25 MAART 2015 - Special over landelijke onderwijsconferentie Met Alle Respect!

Wilt u de link naar dit e-zine delen op sociale media? Dit is de link:
http://www.edudivers.nl/nieuwsbrieven/edudivers-e-zine-2015-03

Seksuele diversiteit op de landelijke onderwijsconferentie over sociale veiligheid

Op 16 april a.s. organiseren landelijke organisaties rond sociale veiligheid op school, seksualiteit en seksuele gezondheid de landelijke onderwijsconferentie over sociale veiligheid op school, Met Alle Respect!. Ankerpunten daarbij zijn seksualiteit, seksuele weerbaarheid en seksuele diversiteit. Op allerespect.nl kunt u hierover meer lezen.

In deze special lichten we de werksessies eruit die over seksuele diversiteit gaan. Werksessies 1 tot en met 4 gaan expliciet over seksuele diversiteit, waarvan de eerste twee theatervoorstellingen zijn. Bij de overige 3 werksessies komt seksuele diversiteit specifiek aan bod. In andere werksessies is het thema geïntegreerd. Zie hier voor het volledige programma.

Meld u zich nu aan voor de conferentie, want we zitten bijna vol!


1. Het op de basisschool over homoseksualiteit hebben?

'Als je wilt dat tieners goed met diversiteit kunnen omgaan, moet je op de basisschool al beginnen.' Dit wordt de laatste jaren steeds vaker gezegd, als het gaat om het voorkomen van pestgedrag. Basisscholen zijn sinds december 2012 zelfs verplicht om aandacht te geven aan seksuele diversiteit. Maar hoe doe je dat dan bij kinderen? Dit is een verlegenheid waarmee veel basisschoolleiders en –docenten in hun maag zitten. Lees hier verder over deze sessie

2. "En een prettig weekend!" – theater over veiligheid en homoseksualiteit op school

'Wat heeft jouw homo zijn nou met jouw werk als leerkracht te maken? Het gaat om je competenties als vakleerkracht. Dat andere hoef je er helemaal niet bij te halen. Met jouw privé leven heeft niemand iets te maken.' Dat zegt de geschiedenisdocent tegen de kersverse, lesbische docente op een vrijdagmiddag in de docentenkamer. Hoe gaat dit verder? Lees hier verder over deze sessie

3. Alle mensen verdienen respect, behalve homo's

Op een vmbo-school zeiden leerlingen: Alle mensen verdienen respect, behalve homo's. Daarmee lieten zij merken dat homo's voor hen eigenlijk geen mensen waren. Bij veel leerlingen roept homoseksualiteit heftige emoties op. Maar het is niet alleen dat. Leerlingen die de holocaust ontkennen, die moslims naar hun "thuisland" willen sturen… Er zijn veel situaties van anders-zijn die in de klas tot heftige reacties kunnen leiden. Lees hier verder over deze sessie

4. Kerndoelen over seksualiteit en seksuele diversiteit

Sinds december 2012 zijn scholen verplicht om aandacht te geven aan seksualiteit en seksuele diversiteit. In Nederland gaan ongeveer 400 lesbische, homoseksuele, biseksuele en transgender (LHBT) voorlichters langs scholen om voor te lichten over seksuele diversiteit. Dat verlicht docenten een beetje in hun taak, maar niet alle klassen zijn op die manier te bereiken. Ongeveer 30% van de leerlingen komt daardoor één keer in hun schoolcarrière met het onderwerp in aanraking. Waar LHBT voorlichting wordt gegeven, heeft ze veel impact, maar haar effect met het oog op de kerndoelen blijft achter. Lees hier verder over deze sessie

5. Seksuele vorming in een multiculturele klas

In januari werd op een vmbo-school in Nederland een docent berispt omdat hij de Charlie Hebdo poster van twee zoenende mannen (een moslim en een cartoonist) had opgehangen. Veel leerlingen (van Islamitische) achtergrond reageerden emotioneel. De directie besloot om de poster weg te halen en de ouders excuses aan te bieden. Had de school door dat het waarschijnlijk ook de homoseksuele kus was die de leerlingen confronterend vonden? Lees hier verder over deze sessie

6. Hoe krijgen leerlingen inspraak?

Ieder jaar is op de tweede vrijdag van december Paarse Vrijdag, de dag waarop iedereen op school paars draagt tegen homofobie. Op veel scholen zijn leerlingengroepjes die ervoor willen zorgen dat lesbische, homoseksuele, biseksuele en transgender leerlingen op hun school zichzelf kunnen zijn (GSA's: Gay&Straight Alliances). Lees hier verder over deze sessie

7. 'Ik begin er dit jaar nog niet over'

Jongeren zijn continu bezig met seks, seksualiteit en relaties. Als hen iets interesseert, is het dat wel. Toch vinden de meeste docenten het eng om het hierover te hebben. Eén van de redenen is dat zij beseffen dat een veilige sfeer voorwaarde is. Op school en ook in de klas. Een beginnend docent zei: 'Ik begin nog niet over seksualiteit en homoseksualiteit. Eerst moet ik vertrouwen hebben opgebouwd. Als ik dat heb, kan ik gaan zorgen voor een veilige sfeer. En als die er is, kan ik over zulke kwetsbare onderwerpen beginnen'. Lees hier verder over deze sessie

aanmelden of afmelden

EduDivers doet mee aan de MijnID campagne. Wordt ook MijnID ambassadeur, doe de GeenID test en laat je school een goed voornemen publiceren!
U ontvangt EduDivers E-zine omdat u zich heeft opgegeven als abonnee. U kunt uzelf afmelden via deze link of aanmelden via deze link.