nieuws

theater aanz doorbreekt jongensachtigheid en meisjesachtigheid

14 januari 2016 - Theater AanZ presenteerde vandaag de première van haar nieuwe stuk "ID", dat gaat over stereotype verwachtingen aan jongens en aan meisjes. Het stuk laat zien dat er ook andere mogelijkheden zijn om uiting te geven aan je identiteit, en gaat daarover een discussie aan met leerlingen.

blauwe en roze lijnen

De voorstelling wordt gespeeld door vier ervaringsdeskundigen. Dit zijn jonge mensen die tijdens hun leven zijn geconfronteerd met kritiek en afwijzing omdat zij zich niet wilden of konden houden aan voorgeschreven stereotype man- of vrouw rollen. Elke speler heeft daar zijn of haar eigen weg in gekozen.
Tijdens de voorstelling wordt deze druk en deze keuze uitgespeeld in een serie fragmenten zonder een "verhaal". Het gaat om de indrukken, gevoelens en keuzes die ze maken. De druk dat van je verwacht wordt om een bepaald "gender conform" pad te kiezen, wordt tijdens de voorstelling nog eens extra benadrukt door dat op het speelvlak blauwe en roze lijnen zijn aangegeven. De mannelijke spelers proberen zich in het begin van de voorstelling alleen stoer en macho over de blauwe lijnen te verplaatsen, terwijl de vrouwelijke spelers giechelend kirrend alleen over de roze lijnen bewegen. Tot blijkt dat deze manier van leven toch wel erg beperkend is.

meet and greet met de spelers

De voorstelling duurt 55 minuten. Na de voorstelling gaan de spelers nog een extra half uur in gesprek met de leerlingen. De muzikant en VJ die het stuk begeleidt, en een transseksuele jongen voegen zich erbij. Hoewel de voorstelling niet over transseksualiteit gaat, kunnen daar wel vragen over komen. Op deze manier kunnen leerlingen leren dat variëren met rolpatronen niet meteen betekent dat je transseksueel bent, hoewel dat natuurlijk wel kan.
De voorstelling is bedoeld voor de bovenbouw van basisscholen en de onderbouw van het voortgezet onderwijs. Voor de première is de voorstelling één keer uitgeprobeerd op een basisschool. Daar ontstond een levendige discussie.

eindelijk goed aanbod over rolgedrag

EduDivers is enthousiast over de voorstelling. Peter Dankmeijer zegt: "Eindelijk eens een goed aanbod over rolgedrag. In ons onderzoek 'Mietjes moeten we niet' uit 2013 bleek al dat afwijken van genderrollen het grootste taboe is onder middelbare scholieren. Sinds dat onderzoek is daarvoor steeds meer aandacht en discussie ontstaan. Ook in homo/lesbische organisaties ligt dit vaak nog gevoelig. Mogelijk is de voorstelling ook voor LHBTI organisaties een geschikte aanzet tot discussie en verbreding van emancipatiestrategieën."
EduDivers is zeer benieuwd naar hoe "ID" ontvangen wordt in het vmbo. Dankmeijer: "In de film 'Ruben' komt de hoofdrolspeler een beetje verwijfd over. In het vmbo reageren jongens daar er erg heftig op. 'Als je jezelf zo gedraagt, dan vraag je erom gepest te worden'. In 'ID' verkleden jongens zich als meisjes en meisjes als jongens, of ambigue. Een jongen doet rode lippenstift op. Dat zal in sommige scholen sterke reacties oproepen. En in zulke scholen is deze voorstelling en discussie dus bij uitstek nodig."

Zie ook: Theater AanZ, "ID"