nieuws

bijna een kwart van het pesten op scholen in litouwen is homofoob

9 mei 2015 - De Litouwse LGBT organisatie LGL heeft een onderzoek over homospecifiek pesten in Litouwse scholen gedaan, waaruit blijkt dat bijna een kwart van de leraren (23,3%) zei dat verbaal pesten gebeurt op basis van feitelijke of veronderstelde homoseksualiteit.

belangrijkste resultaten

Enkele belangrijke bevindingen:

  • Slechts 10% van de leraren zei dat er niet-heteroseksuele studenten op hun school zijn
  • Een derde van de leraren geeft toe dat ze gebrek aan kennis en ervaring hebben in het omgaan met homofobe pesterijen op school
  • 79% van de leerlingen wordt geconfronteerd met pesten op basis van seksuele geaardheid op school

Samenvattend kan gesteld worden dat de meerderheid van de leraren het probleem van homopesten herkent.

leraren blind voor knelpunten

Leraren lijkt zich nauwelijks bewust van homofoob pesten te zijn. De meerderheid zei dat ze zeer zelden merken dat er homopesten voorkomt, en ze zijn zich niet bewust van homofobe incidenten op hun school. Maar dat is in tegenspraak met dat ze zeggen dat 23% van het pesten is gerelateerd aan seksuele geaardheid. Het is alarmerend dat bijna de helft van de ondervraagde leraren vond dat er geen noodzaak is om beter te gaan met homofobe pesterijen omdat "het niet speelt" op hun school.
Iets minder dan een vijfde van de leerkrachten vinden het goed als leerlingen ervoor uit komen op school. Maar meer dan de helft van de leraren gelooft dat de school niet de plaats is om te praten over de eigen (homo/bi) geaardheid. Logische dat leerlingen zich met een dergelijk houding van leraren niet veilig genoeg voelen om zichzelf te zijn op school.

de censuurwet verergert problemen

Bijna een vijfde van de leraren gelooft dat de aanpak van homopesten wordt bemoeilijkt door de politieke situatie ten aanzien van LHBT in Litouwen. De "wet op de bescherming van minderjarigen tegen de negatieve gevolgen van openbare informatie" werd in 2010 aangenomen. Deze wet verbiedt elke vorm van positieve informatie over LHBT in de publieke sfeer. Ondertussen worden stereotypen en vijandige houdingen naar LHBT niet verboden en vrij verspreid door de Litouwse media.

aanbevelingen

LGL doet een vijftal aanbevelingen:

  1. Maak leraren bewust dat er LHBT jongeren en leerlingen in hun scholen zijn en dat ze worden geconfronteerd met pesterijen en intimidatie
  2. Train leerkrachten over hoe ze ondersteuning kunnen bieden aan deze jongeren
  3. Integreer homopesten in het algemene anti-pest programma
  4. Zorg ervoor dat de scholen seksuele vorming gaan geven
  5. Ondersteun dat LHBT en heteroleerlingen niet alleen negatieve informatie krijgen

Bron: ILGA Europe