nieuws

onderwijsalliantie start lesmaterialenwedstrijd

22 april 2014 - De Onderwijsalliantie voor Seksuele Diversiteit start een landelijke discussie over wat er in de schoolboeken moet komen over seksuele diversiteit. Dat doet zij door de lancering van een wedstrijd waarbij men voorbeelden van goed en slecht lesmateriaal kan indienen. Lees meer op www.lesmaterialenwedstrijd.nl!

gepubliceerd of zelfgemaakt materiaal

Iedereen die betrokken is bij een school kan van die school een inspirerend of ook een slecht voorbeeld indienen. Het kan gaan over bestaand lesmateriaal of nieuw of zelfgemaakt en ongepubliceerd materiaal. Voorwaarde is wel dat docenten het materiaal zonder begeleiding kunnen gebruiken en dat (onderdelen ervan) mogelijk kunnen worden meegenomen in reguliere schoolboeken. Als inzenders bestaand materiaal indienen, moeten ze een scan van de relevante pagina’s meesturen en toelichten waarom het zo goed (of slecht) is. In dat geval gaat de prijs naar de inzender met de beste argumentatie.

prijsuitreiking roze zaterdag

Leerlingen, docenten, lerarenopleiders, schoolleiders, maar ook ouders en voorlichters maken kans op een hoofdprijs van € 650,- en een troostprijs van € 250,-. Maar ook wordt een kleine prijs van € 100,- uitgeloofd voor degene die het slechtste voorbeeld aanlevert.
Een jury van deskundigen en belangrijke onderwijsmensen zal eind juni beslissen naar wie de prijzen gaan. Voorbeelden waarvan ook het materiaal is meegeleverd, hebben voorrang. Tot 14 juni kunnen voorbeelden worden ingediend. De prijs zal uitgereikt worden op 5 juli tijdens Roze Zaterdag 2014 in Eindhoven.

levendige discussie

De alliantie wil met de wedstrijd vooral de discussie losmaken over wat nu eigenlijk goed lesmateriaal is. De kerndoelen maken voorlichting weliswaar verplicht, maar schrijven niet voor hoe je dat moet doen. En de ideeën over wat goede voorlichting is, lopen sterk uiteen. Tijdens de wedstrijd zal de alliantie daarom regelmatig voorbeelden van lesmaterialen publiceren op de Mijn-ID Facebook pagina en deskundigen en het publiek vragen daarop te reageren. Uit de discussies komen mogelijk redenen naar voren waarom materiaal goed of minder goed is. Daar kunnen uitgevers en docenten iets aan hebben.

jezelf kunnen zijn op school

De wedstrijd is onderdeel van de MijnID campagne. ‘Met de MijnID campagne streeft de alliantie ernaar dat op iedere school een ambassadeur komt die het initiatief neemt tot een schoolklimaat waarin iedereen zichzelf kan zijn, ook als je LHB of T bent. “Een prettige sfeer en gerichte aandacht voor seksuele diversiteit in de lessen en dus schoolboeken gaan hand in hand”, zegt Marinus Schouten, coördinator van de campagne.
De MijnID campagne is een initiatief van de Onderwijsalliantie Seksuele Diversiteit. De alliantie bezoekt iedere maand scholen en gemeenten in een andere regio. Intussen zijn er 170 ambassadeurs.

gesprekken met uitgevers

De leermiddelenwedstrijd is het niet het enige initiatief om het debat te openen over de vraag op welke manier seksuele diversiteit in de schoolboeken opgenomen kan worden. De VO-raad en de PO-raad, de verenigingen van bestuurders van het basis- en voortgezet onderwijs, hebben EduDivers de opdracht gegeven om voorbeelden van reguliere schoolboeken en lespakketten te analyseren en daarna in gesprek te gaan met uitgevers, docenten, lerarenopleiders, ouders en leerlingen.