lesgeven

homo in de klas

Homo in de klas is een lesbrief over homoseksualiteit voor protestants-christelijke middelbare scholen.
Er zijn twee versies: een voor HAVO/VWO en een voor VMBO. Beide versies zijn voorzien van een docentenhandleiding. De lesbrief wordt aangeboden in combinatie met gastlessen van vrijwilligers van Homo in de klas. De lesbrief is ontwikkeld door LKP, CHJC en ContrariO (samenwerkend als LCC Projecten) samen met GRIP (GeReformeerd IdentiteitsPlatform).

doelstelling

De doelstelling van de lessenserie is om leerlingen kennis te laten maken met het thema homoseksualiteit, vooroordelen weg te nemen, de taboesfeer te doorbreken, leerlingen bewust te laten nadenken over seksuele identiteit en hen te helpen met liefde en respect om te gaan met homoseksuele leerlingen, medewerkers en andere homoseksuelen.

lesbrief

De lesbrief bestaat uit drie lessen. De eerste les bestaat uit een introductie waarin een aantal vragen over beeldvorming over homo's gesteld worden. Daarna volgt er een videoclip die wordt bekeken en besproken aan de hand van vragen. Het derde onderdeel is het lezen van een brief van een homoseksuele jongen en het beantwoorden van enkele vragen daarover.
In de tweede les komt een vrijwilliger van Homo in de klas langs om zijn/haar persoonlijke verhaal te vertellen, met name over de eigen jeugd en middelbare schoolperiode. Daarna kunnen de leerlingen vragen stellen en ontstaat er hopelijk een mooi gesprek.
Tijdens de derde en laatste les staan de leerlingen stil bij een aantal situaties die zij in hun omgeving tegen kunnen komen. Het betreft in alle gevallen christelijke homo's en lesbiennes die op verschillende manieren hun geloof en hun homoseksualiteit vormgeven in hun leven.
De planning van de lessen wordt door de school zelf bepaald. Een docent kan er in drie achtereenvolgende weken een les aan besteden. Maar het is ook denkbaar dat de lesbrief behandeld wordt in kortere tijd, bijvoorbeeld in een projectweek.

Lees meer informatie op de website van Homo in de klas.