geenid test

weten wat er speelt en doelen stellen

Als schoolleider begint u niet zomaar aan een nieuw "project". Eerst wilt u weten of er wat speelt en zo ja wat dan. Dat is logisch. Op basis van feiten kan je prioriteiten stellen. Hoe kunt u te weten komen wat er speelt op school?

  1. Bespreek met uw veiligheidscoördinator en zorgcoördinator wat de signalen van onveiligheid zijn; betrek zo nodig docenten en leerlingbegeleiders. Uit onderzoek blijkt dat homodiscriminatie op vrijwel alle scholen voorkomt. Het eventueel ontbreken van signalen wijst daarom eerder over het algemeen op een taboe dan op afwezigheid van knelpunten.
  2. Wilt u uw indrukken bevestigen door harde cijfers? De beste manier is om de ITS Veiligheidsmonitor in te zetten. Een andere mogelijkheid is om de cijfers (resultaten homovragen) over uw school uit de Jeugdgezondheidmonitor op te vragen bij de lokale GGD. Een derde mogelijkheid is om de EduDivers thermometer schoolklimaat door leerlingen te laten invullen. Dit superkorte instrument geeft een betrouwbaar beeld.
  3. Ga eens na hoe in uw algemene aanpak van veiligheid aandacht voor omgangsvormen en diversiteit is geregeld. U kunt daarbij de GeenID Test gebruiken.
  4. Identificeer verbeterpunten voor uw aanpak van omgangsvormen en besteed mede aandacht aan seksuele diversiteit.

instrumenten

ondersteuning door edudivers

ondersteuning door anderen